Austrumlatvijas radošo pakalpojumu centrs

Angļu valodas apguve Polijā, izstrādājot digitālo spēļu programmu

Austrumlatvijas radošo pakalpojumu centrs „Zeimuļs” aicināja jauniešus vecumā no 18 gadiem piedalīties starptautiskajā pieredzes apmaiņas projektā Polijā (Leszno pilsētā) ar nosaukumu –“Game on: Gamified Language Learning On a Strictly Inclusive Basis”. Šo apmācību galvenais mērķis bija iesaistīt jaunatnes darbiniekus un jaunatnes līderus no šī gada 17.jūlija līdz 24.jūlijam izglītojošu spēļu un aktivitāšu izstrādē un izveidē, vērstu uz svešvalodas kompetenču uzlabošanu. Šajā projektā dalību ņēma 2 dalībnieki no Rēzeknes pilsētas –  Dagnija Apīne (Rēzeknes pilsētas Jauniešu domes aktīviste un Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskolas absolvente) un Vincents Tabors (Latgales Kultūrvēstures muzeja muzejpedagogs).

 

Kopumā projektā dalību ņēma 30 dalībnieki, pārstāvot Latvijas, Polijas, Igaunijas, Spānijas, Itālijas, Horvātijas un Grieķijas valstis. Projekta uzņemošā organizācija bija “Fundacja Centrum Aktywności Twórczej”, kas darbojas Lezno pilsētā, Polijā un veicina neformālās izglītības iespējas jauniešiem un aktīvi darbojas vietējo aktivitāšu īstenošanā un Eiropas vērtību izplatīšanā vietējā sabiedrībā, it īpaši attīstot jauniešos toleranci, atvērtību un cieņu pret cilvēktiesību ievērošanu.

 

Kā stāsta Dagnija, katrai dienai bija savs plāns – caur spēlēm dalībnieki tika iepazīstināti viens ar otru, tika iesaistīti pilsētas orientēšanās pasākumā, kura laikā tika pildīti interesanti un atjautīgi uzdevumi, ar mērķi uzzināt jaunu, sev noderīgu informāciju un saliedētos savā starpā, tika gūtas teorētiskās zināšanas un knifiņi, ar kuru starpniecību var pilnveidot vai izveidot jaunas spēles, tika izspēlētas vairākas galda spēles, neinot par to noteikumiem, tika veidotas pašu spēles, kurus izmēģināja Polijas organizācijas bērni un apmeklētāji. Visspilgtāk Dagnijai paliks atmiņā viņas komandas izveidotā spēle, kuras nosaukums bija „Emo snakes and social ladders” . Realizācijas process, ideju apvienošana, informācijas sniegšana, spēles tēla, kā arī noteikumu veidošana, tas viss veidoja fantastisku rezultātu, jo ar šo spēli var uzlabot angļu valodas zināšanas, izzināt dažādas emocijas un pārvarēt savas iekšējās bailes, jo katram ir jāmāk izkāpt no savas komforta zonas.  Tā kā Dagnijai arī pašai ļoti patīk spēlēt spēles, tad šis projekts sniedza jaunas zināšanas par to veidošanu un attīstīšanas gaitām. Dagnija nenoliedz, ka tā bija superīga iespēja dalīties ar savu pieredzi, iepazīties ar jauniem cilvēkiem un uzlabot savas angļu valodas zināšanas.

 

Kā stāsta KLM muzejpedagogs Vincents, „kā jebkurš “Erasmus” ietvaros rīkots pasākums, arī šis, pirmkārt, deva starptautisku pieredzi, ideju apmaiņu, jaunus profesionālos un personīgos kontaktus ar citiem projekta dalībniekiem. Šāda veida projektā minētie ieguvumi ir unikāli un paver jaunas iespējas sadarbībai, kā arī paplašina redzesloku. Projekta norises vieta bija netālu no Poznaņas esošā pilsētiņa Lešno (Leszno), kas pēc izmēra ir līdzīga Jelgavai (ap 60 tūkst. iedzīvotāju), taču tās vēsturiskais liktenis bija veiksmīgāks, nekā savai līdziniecei Latvijā. Tajā bija lieliski saglabājies vēsturiskais centrs ar barokālajiem baznīcu un rātsnama tornīšiem un arhitektoniski skaistu centrālo laukumu. Turklāt fakts, ka tik mazā pilsētā bija ne tikai sava universitāte, bet arī profesionālais teātris, spīdveja klubs, aviācijas pilotu skola (ar senām tradīcijām), kā arī vairākas koledžas un tehnikumi, ir ievērības cienīgs. Izsaku lielu pateicību ARPC “Zeimuļs” par iespēju piedalīties projektā un Latgales Kultūrvēstures muzeja vadībai par atbalstu, organizatorisko un profesionālo sadarbību. Vēlos pieminēt arī veiksmīgo sadarbību ar aģentūru “Rēzeknes Kultūras un tūrisma centrs”. Minēto sadarbību rezultātā šis brauciens sekmēja ne tikai manu personīgo izaugsmi, bet arī bija iespēja popularizēt Rēzeknes pilsētas un muzeja vārdu Polijā.  “Game On” organizatoriem tika pasniegtas dāvanas ar pilsētas simboliku un tie saņēma LKM izdevumu “Atgriešanās. Janopoles Romeru mantojums”, kas atklāj poļu muižnieku dzimtas kultūrvēsturisko devumu ne tikai Latgalei, bet arī caur izstādēm – daudzām Eiropas pilsētām, t.sk. Polijā.

 

Otrs vērtīgākais ieguvums no projekta ir jaunas idejas un izpratnes iegūšana par izglītojošu spēļu radīšanu bērniem un jauniešiem. Spēles ir viens no veidiem kā veicināt kvalitatīvai izglītībai tik ļoti nepieciešamo izziņas interesi, mācīšanos padarot ļoti efektīvu. Jau pirms kāda laika biju domājis par to, kā nodrošināt tādu mācību procesu, lai bērni izvēlētos mācīties savas intereses vadīti, nevis tiktu tam “piespiesti” pienākuma dēļ, kā rezultātā pēc laika liela daļa apgūtā tiek aizmirsta. Piemēram, galda spēles, ir viens no veidiem kā šādu izziņas interesi var radīt, turklāt jo interesantāku spēli izstrādā, jo lielāku efektivitāti tā var sniegt. Viss atkarīgs no tā, cik veiksmīga ir sastādītāja ideja, par ko pārliecinājāmies arī Polijā notikušajā projektā. Bijām vienīgā komanda, kas savu izstrādāto galda spēli eksperimentāli testēja, to dodot izmēģināt vietējiem skolēniem. Mūsu izstrādātās galda spēles komandā bija dalībnieki no piecām valstīm, kas deva no atšķirīgām kultūrvidēm nākošu ideju dažādību. Spēles mērķis bija svešvalodas apguve, bet pats princips balstījās salīdzinoši populārā spēlē “čūskas un trepes” – izstrādāto spēli varēja spēlēt gan komandās, gan savstarpēji sacenšoties divām personām.”

 

Paldies ikvienam projektā iesaistītam dalībniekiem par dalīšanos pieredzē, uzņemošai organizācijai Polijā par viesmīlību un jaunām zināšanām. Lai Rēzeknes pilsētas dalībniekiem izodas izstrādātas spēles un gūtās zināšanas izmantot arī savā dzimtajā pilsētā – Rēzeknē.

 

 

Nav komentāru

Vārds, Uzvārds

Jautājums vai ierosinājums